Now Reading
Нові загрози трудовим правам держслужбовців: законопроект №2260

Нові загрози трудовим правам держслужбовців: законопроект №2260

12.11.2019 Верховна Рада України прийняла у першому читанні проект закону №2260 «Про внесення змін до деяких законів України». Лише через два мiсяцi пiсля прийняття загрозливого законопроекту № 1066, що суттєво звузив права державних службовців, Верховна Рада прийняла у першому читанні черговий законопроект, що містить положення, які матимуть негативний вплив для понад 240000 державних службовців в Україні.

  1. Цим проектом вносяться зміни до Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності», зокрема до ст.3 Закону. Відповідно до змін, особливості застосування закону про профспілки на державній службі, службі в органах місцевого самоврядування будуть визначатися Законом України “Про державну службу”. Таким чином, державнi службовцi, де факто, позбавляються низки гарантiй, що передбачені спецiальним законом про профспiлки. До того ж, зменшення ролі соціальних партнерів у сфері державної служби не сприятиме прийняттю виважених рішень як щодо умов зайнятості, так і залучення найбільш кваліфікованих фахівців.
  2. Законопроектом вноситься ряд змін до Закону України «Про державну службу», зокрема і до нової статті 31-1. Законотворці все таки частково виключили державну службу з-під дії Кодексу законів про працю України. На державних службовців, з якими укладається контракт про проходження державної служби, не поширюватиметься законодавство про працю, окрім статей 39-1, 41-43-1, 49-2, 118, 119 та частини третьої статті 184 Кодексу законів про працю України.
  3. Продовження дії контракту про проходження державної служби можливе лише один раз і лише на строк до трьох років. Наразі продовження контракту можливе на три роки.
  4. Звільнення державного службовця за ч.1 та 1-1 ст. 87 (скорочення чисельності або штату державних службовців, скорочення посади державної служби внаслідок зміни структури або штатного розпису державного органу без скорочення чисельності або штату державних службовців, реорганізація державного органу, ліквідація державного органу) буде можливе без отримання попередньої згоди виборного органу первинної профспілкової організації (профспілкового представника). Головне науково-експертне управління Верховної Ради у своєму висновку зазначило, що така норма викликає серйозні занепокоєння, адже згідно з міжнародними стандартами, зокрема, нормами Конвенції Міжнародної організації праці № 151 «Про захист права на організацію та процедури визначення умов зайнятості на державній службі», 1978 р., передбачено вжиття відповідних умовам країни заходів, спрямованих на підтримку і сприяння повному розвиткові та використанню процедури ведення переговорів щодо умов зайнятості між зацікавленими державними органами влади та організаціями державних службовців або інших подібних методів, які дають змогу представникам державних службовців брати участь у визначенні цих умов(ст. 7 Конвенції).
  5. Частина 5 ст. 87 та частина 7 ст. 87-1 Закону України «Про державну службу» в редакції проекту теж не відповідає чинному трудовому законодавству, оскільки пропонує проводити розрахунок при звільненні держслужбовця та видавати трудову книжку протягом десяти календарних днів з моменту звільнення. Відповідно до ст.116 КЗпП при звільненні працівника виплата всіх сум, що належать йому від підприємства, установи, організації, провадиться в день звільнення. Як слушно зауважує Головне науково-експертне управління, така норма безпосередньо впливає на можливість подальшого працевлаштування особи і реалізацію права заробляти на свої потреби власною працею та на своєчасну оплату цієї праці.